Remont linii kolejowej na Psie Pole - wciąż z dwoma torami. Aktywiści mówią o zablokowaniu rozwoju kolei miejskiej! [RELACJA]
PKP PLK przygotowuje się do remontu linii 143 na odcinku Wrocław - Oleśnica. Celem inwestycji jest skrócenie czasu przejazdu i poprawienie komfortu obsługi pasażerów. Kontrowersje wzbudza fakt, że projekt nie rozbudowy o kolejne tory.
Przeciążenie linii i konieczność rozbudowy
Obecnie z linii 143 codziennie korzystają 64 pary pociągów pasażerskich oraz pociągi towarowe. W przyszłości przy zwiększającym się ruchu kolejowym, budowa systemu kolei miejskiej i aglomeracyjnej o regularnej częstotliwości kursowania nie będzie niemożliwa, ze względu na zbyt małą przepustowość - nie można połączyć pociągów miejskich, dalekobieżnych i towarowych na jednym torze trasy.
"Projekt ten jest całkowicie nieadekwatny do obecnych potrzeb wrocławskiego węzła kolejowego. Procedowanie wariantu dwutorowego to betonowanie układu torowego, który zaraz może okazać się niewydolnym."
Co ciekawe, rozbudowę tego odcinka planowali już Niemcy przed wojną. Budując most na Odrze między Ołbinem a Karłowicami wybudowano dodatkowe podpory betonowe. Natomiast między dwiema podporami od strony Kleczkowa istnieje trzeci tor.
betonowe podpory, most kolejowy nad Odrą
Brak decyzji o rozbudowie to zahamowanie rozwoju kolei miejskiej we Wrocławiu? Akcja Miasto interweniuje!
"Dlaczego na linii potrzebne są 3 lub nawet 4 tory? Ruch aglomeracyjny, towarowy i dalekobieżny mają inny charakter. Pociągi aglomeracyjne zatrzymują się najczęściej na przystankach i stacjach, pociągi dalekobieżne na najważniejszych stacjach, jeżdżąc szybko, zaś pociągi towarowe nie zatrzymują się na stacjach i przystankach pasażerskich, jadąc ze stosunkowo niewielka prędkością. Niemożliwe jest pogodzenie pociągów aglomeracyjnych jeżdżących z dużą częstotliwością z dalekobieżnymi i towarowymi – stąd potrzebna jest rozbudowa linii. Najlepszy jest wariant 4-torowy z wydzielonymi dwoma torami tylko dla pociągów aglomeracyjnych. O remont tej linii apelowaliśmy już w 2015 roku. Gdy ówczesna premier Ewa Kopacz przyjechała do Wrocławia pociągiem Pendolino, przywitaliśmy ją na Dworcu Głównym i wręczyliśmy jej petycję w tej sprawie. Ten temat jest po prostu zbyt ważny dla miasta, więc nie odpuszczamy. Dlatego wysyłamy dziś wniosek do Ministra Malepszaka oraz do Prezesa Zarządu PKP PLK, Piotra Wyborskiego o weryfikację tej inwestycji i rozszerzenie jej do wariantu z 3 torami i dodatkowymi przystankami. Będziemy współpracować też z posłem Michałem Jarosem i posłanką Jolantą Niezgodzką, by ze swoich pozycji pomogli wstrzymać procedurę obecnego projektu."
Co sądzicie o budowie systemu kolei miejskiej i aglomeracyjnej we Wrocławiu? Czy popieracie konieczność realizacji projektu rozbudowy? Dajcie znać w komentarzach!
Nowe informacje w sprawie rozbudowy linii 143 przeczytacie na portalu Moje Psie Pole.
Autor i redaktor tekstu: Michał Nawirski (Moje Psie Pole)
Fragmenty cytowane: Akcja Miasto (akcjamiasto.org)
Zdjęcie na okładce (pociąg Kolei Dolnośląskich): Michał Nawirski (Moje Psie Pole)
Zdjęcie w artykule (most nad Odrą): Michał Nawirski (Moje Psie Pole)
Komentarze
Prześlij komentarz