W 2031 roku na Psie Pole dojedziemy tramwajem? Wybrano rekomendowane trasy. [PLAN]
Nowe fakty w sprawie legendarnej już inwestycji - tramwaju na Psie Pole. Właśnie wybrano 2 z 10 korytarzy przebiegu tras. W najbliższych miesiącach rozpoczną się konsultacje społeczne, a jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej. Całość ma kosztować ponad 830 mln zł.
Studium korytarzowe - preselekcja tras
Eksperci przygotowali 10 wariantów tras. Pod uwagę brane były czynniki społeczne i ekonomiczne oraz łatwość dostępu do przystanków.
Rekomendowane warianty tras
Spośród przedstawionych wyżej schematów zostały wybrane dwa jako rekomendowane. Zwrócono uwagę na:
- dostępność do przystanków w odległości do 500 metrów
- liczbę potencjalnych pasażerów (w roku 2030 i 2050)
- koszt inwestycji
- kolizje z obszarami chronionymi
- długość trasy w obszarze objętym ochroną konserwatora zabytków
- liczbę nieruchomości prywatnych do zajęcia
- wydzielenie torowiska z jezdni
- czas podróży
- wpływ na klimat
oraz wiele innych elementów.
Z analiz wynika, że najkorzystniejsze warianty to te rozpoczynające się na skrzyżowaniu ulic Brucknera i Kwidzyńskiej. Później wzdłuż alei Sobieskiego trasa została poprowadzona za rzekę Widawę. Następnie przygotowano dwie opcje:
- torowisko powstanie wzdłuż budowanej Obwodnicy Psiego Pola (ul. Dywizjonu 303), następnie ulicą Litewską i Żmudzką do cmentarza przy ul. Kiełczowskiej
- trasa przebiegnie przez historyczny rynek Psiego Pola, Rondo Lotników Polskich, następnie ulicą Kiełczowską do Cmentarza Kiełczowskiego
Przy Cmentarzu Kiełczowskim jest dużo miejsca, aby powstała tam pętla tramwajowa oraz parkingi Park&Ride (Parkuj i Jedź). Jest to w dodatku dogodna lokalizacja dla mieszkańców sąsiedniej Gminy Długołęka, którzy również mogliby korzystać z inwestycji.
Koszty i wsparcie inwestycji
Kwota 830 mln zł to przewidywany koszt budowy tramwaju. Nie zostały w to wliczone wykup gruntu i zakup taboru. W kosztorysie uwzględniono budowę torowiska na ul. Wyszyńskiego. Miasto liczy na wsparcie Unii Europejskiej, która wspiera rozwój bezemisyjnej komunikacji zbiorowej.
Kiedy pojedziemy tramwajem na Psie Pole?
Jak podaje portal Wrocław.pl: Do rozpoczęcia budowy droga jest jeszcze długa. Po konsultacjach przewidzianych na I kwartał, ogłoszony zostanie przetarg na stworzenie koncepcji. Wydarzy się to pod koniec roku. Gdy ona powstanie, miasto wyłoni biuro, które wykona dokumentację projektową. Jedno z tych zadań będzie polegać na pozyskanie niezbędnych decyzji, co zajmuje wiele czasu. Jeśli wszystkie procesy przebiegać będą płynnie, to przetarg na budowę linii tramwajowej będzie mógł zostać ogłoszony za trzy, cztery lata.
Sama budowa ma potrwać minimum 2 lata, przez co zostanie podzielona na dwa budżety. Jest szansa, że przy wsparciu Unii Europejskiej tramwajem na na ul. Kiełczowską pojedziemy w 2031 roku.
Komentarze
Prześlij komentarz